Elterapi

LASER terapi:

• Laserterapi er højkoncentreret energi til den naturlige heling.
  • Laserlys trænger dybt ind i vævet, helt ind til den enkelte celle.
  • Cellen udnytter energien fra laserlyset og sætter gang i alle kroppens naturlige reparationsmekanismer.
  • Dermed forstærkes helingsprocessen og immunforsvaret styrkes.

Traditionel fysioterapi anbefales som supplement til denne behandlingsform og efterfølgende kan genoptræning være nødvendig.

Hvordan fungerer LASER terapi?
Laserens lys kan dannes på flere måder og med forskellige typer af laserdioder. Afgørende for effekt er opbygningen og udnyttelsen af den rette laserdiode. Nogle er dyrere og andre er billigere at producere. Oftest fås en laserdiode som er kontinuerlig i udsendelse af laserlyset, her kan der dog opstå voldsom varme og potentiel skade af væv. Som oftest må Laseren derfor flyttes kontinuerligt rundt på behandlingsarealet for at undgå den termiske effekt som man egentligt helst gerne vil undgå. Men vores Laser indeholder super pulserende infrarøde Laser dioder, således kan det lade sig gøre at lyset slukker og tænder på en 1/1.000.000 del af et sekund hvilket reducerer varmeudviklingen betydeligt og derfor øger den terapeutiske effekt uden risiko for termiske skader.

Laserbehandling er smertefri og uden bivirkninger. Lyset stimulerer blodcirkulationen og dæmper inflammation. Celler som er i gang med en reparationsproces får tilført energi udefra, hvorved kroppens naturlige heling styrkes og accelereres. Du kan dog godt forvente en ømhed efter behandlingen hvilket er helt normalt da behandlingen i sagens natur er pro-inflammatorisk.

Hvilke lidelser kan LASER afhjælpe?

• Nakke smerter
  • Slidgigt/Artrose
  • Indeklemnings-syndrom i skulder
  • Slimsæk betændelse / bursitis
  • Rheumatoid Artrit
  • Menisk skader
  • Musearm
  • Tennisalbue
  • Nervesmerter / neuropatiske smerter
  • Hælspore
  • Achillessene – betændelse og arvæv
  • Sårheling

Ens for alle skadetilstande er at symptomerne oftest er smerte og funktionsnedsættelse. Det vil sige at man ikke kan foretage sig de ting i dagligdagen man før kunne uden at få smerter. Der kan således være tale om en række kroniske tilstande, hvor det tidligere kunne komme på tale at søge medicinsk behandling, blokadebehandling eller kirurgisk behandling.

Antal behandlinger

Er din skade mindre end 3 måneder gammel, skal du regne med 2-6 behandlinger fordelt over 1-2 behandlinger om ugen.

Er din skade mere end 3 måneder gammel, skal du regne med 3-10 behandlinger fordelt over 1-2 behandlinger om ugen.

Elektrisk muskelstimulation

Hvad viser forskningen?

TENS/NMES har igennem nyere forskning vist sig at være særdeles effektfuld mod knæsmerter og i genoptræningen efter korsbånds- og meniskskader samt i kombination med muskeltræning lige efter operation. Blandt knæsmerter er det særdeles slidgigt og ved længerevarende smerter i knæ. De nyeste kliniske retningslinjer anbefaler TENS 15-20 min før knætræning og NMES under træningen.

Proceduren

Har du symptomer på en af de nævnte lidelser kan vi muligvis hjælpe dig. Behandlingen udføres med indstilling af apparat og elektroder på huden hvorved der skabes en elektronisk spænding i muskulaturen.

Hvad er muskelstimulation

NMES fungerer ved, at man placerer elektroder på huden over de muskler, du ønsker at aktivere, hvormed elektroden, ganske som vores nervesystem, kan sende en elektrisk spænding til musklens overflade, og herved få musklen til at trække sig sammen.

EMS får således musklen til at arbejde, uden du gør en indsats – træner du samtidigt aktivt fås en maksimal effektiv træning som forkorter træningstiden grundet optimering. Således kunne 30 minutters NMES-træning svare til ca. 3 timers koncentreret træning i et motionscenter.

Strømmen er lav frekvent og helt ufarlig!

Hvilke lidelser kan NMES afhjælpe?

• Nakke smerter
  • Indeklemnings-syndrom i skulder
  • Rheumatoid Artrit
  • Musearm
  • Frossen skulder
  • Tennisalbue
  • Achillessene – betændelse arvæv
  • Fiberskader
  • Kroniske smerter

Hvordan benyttes NMES?

Det fungerer ved at sende elektriske impulser ind til musklen via huden.

Som ny opereret, i forløbet efter skade eller længere tids inaktivitet mister vi muskelstyrke (kaldet atrofi), vi mister også en del af evnen til aktivt at bruge muskulaturen. Dette kan NMES aktivt behandle og forebygge.

Ved behandling med el-stimulation aktiverer vi specifikt de muskler vi ønsker og i den rækkefølge vi ønsker.

Når du derfor er klar til det, bruges el-stimulation under genoptræningen helst hurtigst muligt, dvs. at der trænes med elektroderne under den almindelige træning. Oftest vil vi instruere dig i brug af apparatet, der kan udlejes til hjemmebrug. Dette for hurtigst mulig progression i genoptræningsforløbet.

Ultralydsbehandling

Ultralydsbehandling består af lydbølger, som sendes gennem huden til det underliggende væv. Lydbølgerne sætter vævet i svingninger og øger dermed temperaturen i de dybereliggende områder.

Ultralyd stimulerer blodcirkulationen i vævet, hvilket fremmer ophelingen i vævet. Ultralyd kaldes også for mikromassage.

Hvornår bruger man ultralydsbehandling

• Sportsskader. Den øgede blodcirkulation i det beskadiget væv, forkorter restitutionsfasen.
  • Smertelindring pga. nervepåvirkningen.
  • Blodansamlinger fjernes/minimeres.
  • Inflammatoriske tilstande reduceres.
  • Væskeansamlinger fjernes/minimeres
  • Skader i sener, ledbånd og ledkapsler reduceres og heler hurtigere.
  • Muskelafslapning pga. den øgede blodcirkulation i vævet.

Man mærker ofte en positiv effekt allerede efter den første behandling. Afhængig af vævets tilstand varierer det, hvor mange behandlinger man skal have.

bivirkninger:

behandlingen med ultralyd er smertefrit og ikke forbundet med nogen alvorlige bivirkninger

Ved behandlingen kan man mærke en ganske svag varme i det område, som bliver behandlet. Der kan forekomme behandlingsreaktioner som uro og træthed i det behandlede område, hvilket bør fortage sig indenfor 12-24 timer efter behandlingen.

Recovery Boots

Vejledende trykanbefaling

•​Ved lymfødem: 20 - 90 mmHg

•​Lymfedrænage: 90 - 180 mmHg

•​Hård muskelbehandling: 180 - 240 mmHg

Hvad laver lymfe systemet?

Lymfesystemet har 3 overordnede opgaver: Det fungerer som dræn ved at fjerne overskydende væske i vævet (lymfe) og føre den over i venerne, det udgør en del af kroppens immunforsvar, og det transporterer affaldsstoffer samt fedtstoffer og proteiner fra lever og tarme til blodkredsløbet.

Om kroppens lymfesystem

Lymfesystemet består af tynde årer (lymfekar) og lymfeknuder, der transporterer overskydende væske (lymfe) fra væv og organer tilbage til blodet.

For at forstå hvordan et lymfødem opstår, kan det være en hjælp at vide, hvordan lymfesystemet fungerer. Et beskadiget eller svækket lymfesystem kan nemlig medføre, at lymfevæske hober sig op og danner en hævelse (et ødem).

Kroppens celler får ilt og næringsstoffer gennem vævsvæske, der siver fra blodkarrene. Bagefter bliver den overskydende væske optaget af lymfekarrene, som transporterer lymfevæsken tilbage til blodbanen igen.

Lymfevæsken fjerner affaldsstoffer fra cellerne samt bakterier og virus. Lymfevæske optager desuden protein og fedt fra tyndtarmen, når vi har spist.

Lymfesystemet

•​Består af lymfeknuder og lymfekar, som findes overalt i kroppen

•​Opsamler og renser overskydende væske fra vævene

•​Fører lymfevæsken tilbage til blodbanen oppe ved halsen

•​Er en vigtig del af kroppens immunforsvar, da det også bekæmper infektioner

Lymfevæsken føres tilbage til blodbanen

Overskydende væske fra tarme, underkrop og begge ben samles i brystgangen, som er kroppens største lymfekar.

Lymfevæske fra den øvre højre del af kroppen føres tilbage til blodbanen via den store vene på halsens højre side. Imens løber lymfevæske fra den øvrige del af kroppen tilbage ind i blodbanen via den store vene på venstre side af halsen.

Lymfen bevæger sig op mod hjertet ved hjælp af muskler i lymfekarrenes væg og ved hjælp af kroppens muskler. Der sidder også klapper i lymfekarrene for at sikre, at lymfen løber den rigtige vej.

Lymfeknuder renser lymfevæsken. På vejen tilbage til hjertet passerer lymfevæsken flere lymfeknuder.

En lymfeknude er mellem en halv og to cm stor og formet lidt ligesom en bønne. Der findes flere hundrede lymfeknuder i kroppen, især i armhulen, lysken og halsen, men også omkring tarmene samt i brysthulen og bughulen.

Lymfeknuderne fungerer som en slags vagtpost (også kaldet en skildvagt), der filtrerer og renser lymfevæsken for bakterier.

Hvad er lymfedrænage godt for

•​Ødemer/Væskeophobninger

•​Dårlig blodcirkulation

•​Hudproblemer, herunder akne, idet affaldsstoffer renses ud

•​Vævsforfald/alderdomsforandringer i huden

•​Fjerne ophobede affaldsstoffer, Dtox

•​Før og efter operationer

•​Bihule- og pandehule lidelser

•​Hovedpine

•​Små sprængte blodkar

•​Gigtlidelser

•​Inflammationstilstande generelt

•​Frossen skulder, musearm, karpaltunnel syndrom mv.

•​Væskeophobning ved menstruation

•​Overgangsbesvær/hedeture

•​Efter større vægttab

•​Følgevirkning af diabetes

•​Skinnebenssår

•​Styrkelse af immunforsvaret

•​Tilbagevendende infektioner

•​Uro/smerter i benene

Forskningsstudiet

Vi har fået information fra vores leverandør om, at der er foretaget et studie på området. Dette studier viser at de 20 min, kan svare op til 48 timers passiv restitution. Tallene kan variere meget, da de afhænger af personens alder og helbred (svært at forske i). Budskabet benyttes af samtlige fabrikanter og leverandører af Recovery boots. Vi er bevidste om at det ikke nødvendigvis er sandheden, men der er ingen tvivl om, at effekten af Recovery Boots er stor, da man i mange år har vidst at kompression og massage absolut virker på restitution og heling af skadet væv.

Samarbejdspartnere​

Følg os på Facebook