virus_2 Vi har åbent​

Hold dig opdateret på retningslinjerne. Læs mere her

​Elterapi

LASER terapi:

• Laserterapi er højkoncentreret energi til den naturlige heling.
  • Laserlys trænger dybt ind i vævet, helt ind til den enkelte celle.
  • Cellen udnytter energien fra laserlyset og sætter gang i alle kroppens naturlige reparationsmekanismer.
  • Dermed forstærkes helingsprocessen og immunforsvaret styrkes.

Traditionel fysioterapi anbefales som supplement til denne behandlingsform og efterfølgende kan genoptræning være nødvendig.

​Hvordan fungerer LASER terapi?

Laserens lys kan dannes på flere måder og med forskellige typer af laserdioder. Afgørende for effekt er opbygningen og udnyttelsen af den rette laserdiode. Nogle er dyrere og andre er billigere at producere. Oftest fås en laserdiode som er kontinuerlig i udsendelse af laserlyset, her kan der dog opstå voldsom varme og potentiel skade af væv.

Som oftest må Laseren derfor flyttes kontinuerligt rundt på behandlingsarealet for at undgå den termiske effekt som man egentligt helst gerne vil undgå. Men vores Laser indeholder super pulserende infrarøde Laser dioder, således kan det lade sig gøre at lyset slukker og tænder på en 1/1.000.000 del af et sekund hvilket reducerer varmeudviklingen betydeligt og derfor øger den terapeutiske effekt uden risiko for termiske skader.

Laserbehandling er smertefri og uden bivirkninger. Lyset stimulerer blodcirkulationen og dæmper inflammation. Celler som er i gang med en reparationsproces får tilført energi udefra, hvorved kroppens naturlige heling styrkes og accelereres. Du kan dog godt forvente en ømhed efter behandlingen hvilket er helt normalt da behandlingen i sagens natur er pro-inflammatorisk.

Hvilke lidelser kan LASER afhjælpe?

Nakke smerter

Slidgigt/Artrose

Indeklemnings-syndrom i skulder

Slimsæk betændelse / bursitis

Rheumatoid Artrit

Menisk skader

Musearm

Tennisalbue

Nervesmerter / neuropatiske smerter

Hælspore

Achillessene – betændelse og arvæv

Sårheling

​Ens for alle skadetilstande er at symptomerne oftest er smerte og funktionsnedsættelse. Det vil sige at man ikke kan foretage sig de ting i dagligdagen man før kunne uden at få smerter. Der kan således være tale om en række kroniske tilstande, hvor det tidligere kunne komme på tale at søge medicinsk behandling, blokadebehandling eller kirurgisk behandling.

Antal behandlinger

• Er din skade mindre end 3 måneder gammel, skal du regne med 2-6 behandlinger fordelt over 1-2 behandlinger om ugen.
  • Er din skade mere end 3 måneder gammel, skal du regne med 3-10 behandlinger fordelt over 1-2 behandlinger om ugen.

Recovery Boots

• ​Vejledende trykanbefaling
  • ​Ved lymfødem: 20 - 90 mmHg
  • ​Lymfedrænage: 90 - 180 mmHg
  • ​Hård muskelbehandling: 180 - 240 mmHg

Hvad laver lymfesystemet?

​Lymfesystemet har 3 overordnede opgaver: Det fungerer som dræn ved at fjerne overskydende væske i vævet (lymfe) og føre den over i venerne, det udgør en del af kroppens immunforsvar, og det transporterer affaldsstoffer samt fedtstoffer og proteiner fra lever og tarme til blodkredsløbet.

Om kroppens lymfesystem

Lymfesystemet består af tynde årer (lymfekar) og lymfeknuder, der transporterer overskydende væske (lymfe) fra væv og organer tilbage til blodet.

For at forstå hvordan et lymfødem opstår, kan det være en hjælp at vide, hvordan lymfesystemet fungerer. Et beskadiget eller svækket lymfesystem kan nemlig medføre, at lymfevæske hober sig op og danner en hævelse (et ødem).

Kroppens celler får ilt og næringsstoffer gennem vævsvæske, der siver fra blodkarrene. Bagefter bliver den overskydende væske optaget af lymfekarrene, som transporterer lymfevæsken tilbage til blodbanen igen.

Lymfevæsken fjerner affaldsstoffer fra cellerne samt bakterier og virus. Lymfevæske optager desuden protein og fedt fra tyndtarmen, når vi har spist.

Lymfesystemet

• ​​Består af lymfeknuder og lymfekar, som findes overalt i kroppen
  • ​Opsamler og renser overskydende væske fra vævene
  • ​Fører lymfevæsken tilbage til blodbanen oppe ved halsen
  • ​Er en vigtig del af kroppens immunforsvar, da det også bekæmper infektioner

Lymfevæsken føres tilbage til blodbanen.
Overskydende væske fra tarme, underkrop og begge ben samles i brystgangen, som er kroppens største lymfekar.

Lymfevæske fra den øvre højre del af kroppen føres tilbage til blodbanen via den store vene på halsens højre side. Imens løber lymfevæske fra den øvrige del af kroppen tilbage ind i blodbanen via den store vene på venstre side af halsen.​

Lymfen bevæger sig op mod hjertet ved hjælp af muskler i lymfekarrenes væg og ved hjælp af kroppens muskler. Der sidder også klapper i lymfekarrene for at sikre, at lymfen løber den rigtige vej. Lymfeknuder renser lymfevæsken. På vejen tilbage til hjertet passerer lymfevæsken flere lymfeknuder.

En lymfeknude er mellem en halv og to cm stor og formet lidt ligesom en bønne. Der findes flere hundrede lymfeknuder i kroppen, især i armhulen, lysken og halsen, men også omkring tarmene samt i brysthulen og bughulen.

Lymfeknuderne fungerer som en slags vagtpost (også kaldet en skildvagt), der filtrerer og renser lymfevæsken for bakterier.

​Hvad er lymfedrænage godt for

• ​Ødemer/Væskeophobninger
  • Dårlig blodcirkulation
  • ​Hudproblemer, herunder akne, idet affaldsstoffer renses ud
  • ​Vævsforfald/alderdomsforandringer i huden
  • ​Fjerne ophobede affaldsstoffer, Dtox
  • ​Før og efter operationer
  • ​Bihule- og pandehule lidelser
  • ​Hovedpine
  • ​Små sprængte blodkar
  • ​Gigtlidelser
  • Inflammationstilstande generelt
  • Frossen skulder, musearm, karpaltunnel syndrom mv.
  • ​Væskeophobning ved menstruation
  • ​Overgangsbesvær/hedeture
  • ​Efter større vægttab
  • ​Følgevirkning af diabetes
  • ​Skinnebenssår
  • ​Styrkelse af immunforsvaret
  • ​Tilbagevendende infektioner
  • Uro/smerter i benene

Forskningsstudiet

Vi har fået information fra vores leverandør om, at der er foretaget et studie på området. Dette studier viser at de 20 min, kan svare op til 48 timers passiv restitution. Tallene kan variere meget, da de afhænger af personens alder og helbred (svært at forske i). Budskabet benyttes af samtlige fabrikanter og leverandører af Recovery boots. Vi er bevidste om at det ikke nødvendigvis er sandheden, men der er ingen tvivl om, at effekten af Recovery Boots er stor, da man i mange år har vidst at kompression og massage absolut virker på restitution og heling af skadet væv.​

Samarbejdspartnere

Hvem er vi?​

facebook-blue Følg med på Facebook

Heidelbach Fysioterapi

Industrivej 35, st, 2640 Hedehusene

Klik her for rutevejledning

Mails besvares alle hverdage ​

heidelbachfysioterapi@gmail.com.​

Mandag - fredag

Lørdag og søndag

Lukket

Vi tager forbehold for ​ændringer i vores åbningstider.